Masopusty – Jan Mihaliček

Pět let zachycoval Jan Mihaliček mizející záblesky magična a tajemna masopustů. Ty se podle něj vzdálily od původního významu rituálu a znovuožívají především v podobě vizuálně zajímavých setkání velkého množství lidí a masek navazujících sice na původní tradice, ale již většinou bez přítomnosti onoho silného duchovního prvku. Přestože se jedná o velmi barevnou podívanou, černobílé fotografie svojí monochromatičností odkazují k někdejším tradicím a imaginaci tohoto svátečního období.

Fotografie z tohoto cyklu vznikaly během posledních pěti let, včetně jednoho roku “covidového”,  na pěti různých lokacích od Blatné po asi nejnavštěvovanější karneval v Roztokách u Prahy.

Fotografické začátky Jana Mihalička (1965) spadají do doby před rokem 1989. Fotografoval především komunitu kolem československého skateboardingu a snowboardingu, a od roku 1987 spolupracoval s vydavateli samizdatu. Od prosince 1989 působil jako fotoreportér Lidových novin. Fotografoval nejen v Československu, ale i v mnoha dalších zemích světa. Především se zaměřoval na válečné konflikty a humanitární akce tehdy vznikající, dnes celosvětově respektované organizace Člověk v tísni. V roce 1994 patřil k členům přípravného týmu zpravodajského časopisu Týden a byl jedním z jeho fotografů. Dnes je členem redakce Seznam Zprávy a pokrývá fotograficky aktuální události i běžné dění v ČR. 

Volnou fotografickou tvorbou rozvíjí především klasický černobílý dokument v duchu tradic humanistické fotografie. Tématem jeho prací je i lidské společenství, a tak se logicky musel i protnout s námětem masopustů.

Post a Comment

For last five years Jan Mihaliček was attempting to catch the last glimpses of its magical mysteriousness and mysticism, still present in the ritual. For him the masopust has drifted away from its original role of a community cleansing ritual. It comes alive again in the form of visually appealing gatherings of large crowds of people. Its masks reflect on its former traditions, but generally without its strong spiritual ritual. Despite of masopusts being a very colourful festivity, his monochromatic images helped to bring the attention back to the former meaning of this holiday. 

This selection is of Mihaliček’s photographs from the last 5 years in 5 different locations, including the well-known masopust in Roztoky u Prahy. 

Jan Mihaliček (1965) became interested in photography before 1989. He photographed people from the Czechoslovak skateboarding and snowboarding community and beginning 1987 he collaborated on a couple of samizdat publications. After the December of 1989, he worked as a photojournalist in Lidové noviny. He was taking photos not only in Czechoslovakia but also in various foreign countries. He took a special interest in violent conflicts and humanitarian actions of then newly founded People in Need NGO. In the year 1994, he joined the journal magazine Týden as an editor, as well as a photographer. These days he works for Seznam Zprávy, documenting important as well as everyday events in the Czech republic.

In his personal works, he concentrates on black and white documentary photography in the spirit of humanistic photography. Since his work is encompassing human society in the broad sense, it also had to touch the topic of Masopust.

Post a Comment

© 2020 400 ASA